Historia motoryzacji

Gdyby prześledzić światową produkcję motocykli i motorowerów lat 50-tych ubiegłego wieku okazałoby się, że Polska nie wypadłaby wcale blado na arenie międzynarodowej - i to właśnie za sprawą Zjednoczonych Zakładów Rowerowych "Romet".

Produkty firmy były tak popularne, że 15 czy 20 lat temu praktycznie każdy fan jednośladów posiadał jakiś model ze stajni firmy. Pomimo swojej prostoty konstrukcje te okazały się na tyle sprawdzone, że wiele z nich cieszy się niegasnącą popularnością do dnia dzisiejszego, a widok „Komarka” czy motorynki na ulicach miast nikogo specjalnie nie szokuje.
 
 
A WSZYSTKO ZACZĘŁO SIĘ OD...
Historia produkcji motorowerów przez ZZR Romet sięga końca lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. To wówczas zrodził się plan, aby rozszerzyć produkcję o motorowery.

Był to pomysł nie tylko podyktowany potrzebami rynku, ale również pozycją międzynarodową. Ówczesny ustrój nie pozwalał, aby Polska Ludowa pozostała w tyle za kapitalistycznymi Niemcami czy Francją, które produkowały już własne motorowery. Specjaliści   z  Rometa przystąpili  do projektowania pierwszego motoroweru głównie w oparciu o własne koncepcje, a z braku działu testowego zmuszeni byli testować prototypy w warunkach ruchu ulicznego. Jak na ówczesne warunki silnik rozwijał magiczną wręcz moc 1, 4 KM i posiadał dwubiegową skrzynię biegów oraz rozruch za pomocą korb i pedałów.
  • Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
  • Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 2-biegowa
  • Masa motoroweru: 45kg
  • Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100km
  • Prędkość: około 55 km/h
 
OWADZI ŚWIAT...
Pierwszy motorower dla mas został oznaczony kryptonimem MR 230 KOMAR.

Tylko w 1961 roku sprzedano blisko 4.000 sztuk tego modelu - co w ówczesnych warunkach stanowiło przeszło 30% udziału we wszystkich motorowerach dostępnych na rynku. Komarem jeździli wszyscy: listonosze, urzędnicy, młodzież,  dorośli,  klasa robotnicza. Zainteresowanie było tak wielkie, że wkrótce Romet otworzył dodatkową fabrykę, a konstruktorzy intensywnie pracowali nad kolejnymi modelami. W 1968 roku produkcja Rometa stanowiła już 98% całego rynku jednośladów na krajowym rynku.
 
 
 
NA PODBÓJ RYNKU.
Sukces rynkowy Komara oraz modernizacja fabryki pozwoliły na poszerzenie oferty Rometa.  W  1976  roku wprowadzono  do sprzedaży motorower wyposażony w silnik o niezwykłej mocy jak na ówczesne czasy - Ogar 200.

Stopniowo wprowadzono kolejne modele motorowerów - Kadet 780, Kadet 110 Automatic z silnikiem Jawa. Najmocniejszy w ofercie - Romet 50T rozwijał 2,5 KM mocy, co pozwalało rozpędzić go do blisko 65 km/h. Ostatni model - Chart 210, produkowany od 1988 roku nawiązywał do współczesnych trendów i odbiegał stylistycznie i technologicznie od dotychczasowej produkcji Rometa. Posiadał m.in. seryjnie montowane kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory i dwuosobowe siodło kanapowe.
 
EKSPANSJA NA RYNKI ŚWIATOWE
Sukcesy na rynku krajowym zaowocowały sukcesami także poza granicami kraju. Tylko w 1966 roku na eksport trafiło przeszło 13.000 sztuk; w szczytowym momencie liczba ta przekraczała 20.000 sztuk rocznie. Eksportem objęto rynki Szwecji, Niemiec, Irlandii a nawet egzotycznej Nigerii i Turcji - w sumie ponad 145.000 sztuk polskich motorowerów. Prestiż Rometa na rynkach światowych wzrósł na tyle mocno, że w 1980 roku rozpoczęto rozmowy na temat produkcji nowego modelu w kooperacji z włoskim lub japońskim potentatem rynku motocyklowego.