125 na pierwszy motocykl

Czy wiesz, że posiadając prawo jazdy kategorii B możesz jeździć jednośladami 125? Legalnie, bez haczyków. Tylko jakie 125 wybrać na pierwszy motocykl? Motocykl 125 z manualną skrzynią biegów czy może skuter 125 ze skrzynią automatyczną? Jak wybrać najlepszy jednoślad 125 do miasta? Odpowiadamy na wszystkie pytania!

 

Motocykle 125 - przepisy

Kto może jeździć motocyklami bez motocyklowego prawa jazdy?

Każda pełnoletnia osoba posiadająca samochodowe prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat. W myśl zmiany przepisów z 2014 roku motocykle i skutery o pojemności do 125 cm3 udostępniono szerokiemu gronu użytkowników. Efekt? Ogromny boom na jednoślady w tej kategorii pojemnościowej, zwłaszcza w mieście, gdzie używane są jako wygodny, niedrogi i szybki środek transportu.

To proste - wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B od trzech lat i bez dodatkowych egzaminów i kursów można dosiąść 125-ki. Na przykład takiej jak ta:

Romet SCMB 125 2018
Za 6999 zł można stać się właścicielem stylowego Rometa SCMB 125.

Dlaczego można jeździć motocyklami bez motocyklowego prawa jazdy?

Biorąc przykład z krajów zachodnich, dzięki inicjatywie motocyklistów, branży motocyklowej i mediów motocyklowych, w lipcu 2014 roku w życie weszły nowe przepisy. Oczywiście osoby posiadające prawo jazdy kategorii B nie mogą wsiąść na każdy motocykl. Przepisy dotyczą popularnych 125-ek. Ale to na tyle „duże” motocykle, że każda dorosła osoba odnajdzie się na nich bez problemu.

Jakimi pojazdami można jeździć bez motocyklowego prawa jazdy?

Jednośladami (czyli motocyklami z manualną skrzynią biegów lub skuterami z automatyczną skrzynią biegów) o pojemności silnika nie przekraczającej 125 cm3, mocy nie przekraczającej 11 kW oraz stosunku mocy do masy nie większym niż 0,1kW/kg. W praktyce oznacza to, że większość 125-ek (poza wyczynowymi, używanymi maszynami) spełnia wymogi i pozwala cieszyć się z posiadania motocykla bądź skutera osobom z prawem jazdy kategorii B.

Wszystkie jednoślady w ofercie Rometa o pojemności 125 cm3 spełniają powyższe wymogi. Można je zobaczyć TUTAJ »

Kto jeszcze może jeździć popularnymi 125-ami?

Osoby posiadające motocyklowe prawo jazdy A, prawo jazdy A2 lub prawo jazdy dedykowane 125-om, czyli A1 (od 16. roku życia). Jednak największą grupą odbiorców są w pierwszej kolejności kierowcy samochodów z prawem jazdy kategorii B oraz motocykliści wracający po latach do jednośladów.

 

Motocykle 125 - dlaczego 125?

Są dwa główne powody w których realnie warto zastanowić się na motocyklem o tej pojemności. Pierwszy: szukamy ekonomicznego i wygodnego sposobu na dojazdy do pracy lub na uczelnię. Drugi: przymierzamy się do zakupu większego motocykla, ale jeszcze nie mamy prawa jazdy kategorii A i chcemy bezpiecznie i legalnie sprawdzić jak podobają nam się motocykle. Najlepiej oczywiście połączyć obydwa.

Warto zauważyć, że nowoczesne, czterosuwowe 125-ki spełniające wymogi polskich przepisów są niesamowicie oszczędne. Mówimy tutaj o spalaniu na poziomie do 3,5 L / 100 km, a w realnych warunkach często poniżej 3 L / 100 km. Do tego koszty ubezpieczenia oraz koszty eksploatacyjne są wielokrotnie niższe niżeli w przypadku samochodu, a nawet motocykla o większej pojemności.

Dowiedz się więcej o technologii stosowanej w jednośladach marki Romet »

To właśnie dlatego motocykle i skutery o pojemności do 125 cm3 zdobyły, i nadal zdobywają, tak dużą popularność. Zamiast tracić czas na korki i szukania miejsca parkingowego, można szybko i bezstresowo dojechać do pracy niedużym skuterem czy motocyklem. Takie rozwiązanie pozwoli skrócić czas dojazdu do pracy nawet o połowę - o niższych kosztach nie wspominając.

125-ka sprawdzi się także jako pojazd rekreacyjny, dla wszystkich tych, którzy chcą spróbować „motocyklizmu” jako takiego.

 

Motocykle 125 - motocykl czy skuter?

To kwestia zupełnie indywidualna, a każdy z pojazdów będzie miał swoje plusy i minusy. Skuter lepiej sprawdzi się w mieście. Niżej położony środek ciężkości, mniejsze koła, schowki i - przede wszystkim - bezstopniowa przekładania. Jazda skuterem jest bajecznie prosta i wygodna. Skutery są funkcjonalne i oferują lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Nieduża 125-ka z centralnym kufrem i szybą pozwoli nam cieszyć się z jednośladu przez większą część sezonu.

Świetnym przykładem wygodnego, klasycznie wyglądającego, miejskiego skutera jest Romet Valentine 125.

Romet Valentine 125  2018
Valentine świetne wygląda, posiada praktyczny schowek pod siedzeniem, niedużo pali i kosztuje 7499 zł.

A jeśli nie skuter? To motocykl 125! Motocykl 125 to przede wszystkim w pełni „motocyklowe” prowadzenie i „motocyklowy” wygląd. W ofercie Rometa można znaleźć szeroką gamę 125-ek - od klasycznego stylu SCMB 125 i Ogara Legend 125, po nowoczesny, futurystyczny wygląd Z-One R 125. Przewaga motocykla pojawi się przede wszystkim poza miastem. Turystycznym, wyposażonym w kufry modelem ADV 125 bez problemu można wybrać się na weekendową wycieczkę.

Romet ADV125 2018
ADV 125 daje możliwość wygodnego wyjechania także poza miasto. Pojemne kufry to praktyczne rozwiązanie podczas moto-wycieczek.

 

Pierwsze kroki na 125

Jeśli przyszły motocyklista nigdy nie jeździł na jednośladzie, warto w pierwszej kolejności wybrać się do najbliższego dealera marki Romet. Tam możemy zobaczyć jak wyglądają motocykle 125 i skutery 125, przymierzyć się do nich, podpytać o najlepsze rozwiązanie dla nas samych.

Mimo, że jazda motocyklem 125 lub skuterem 125 jest bardzo prosta, warto udać się na kilkugodzinne szkolenie do najbliższej szkoły jazdy. Pod czujnym okiem doświadczonego instruktora, w kontrolowanych warunkach, zapoznamy się z podstawowymi zasadami jeżdżenia motocyklem, a przy okazji sprawdzimy jak radzi sobie nieduża 125-ka.

Generujące 11 kW 125-ki rozpędzają się do ponad 100 km/h, a więc warto zadbać o swoje bezpieczeństwo. W pierwszej kolejności bezpieczeństwo podniosą odpowiednie umiejętności. Nie należy jednak zapominać o odpowiednim sprzęcie ochronnym.

Akcesoria i odzież motocyklową można znaleźć w sklepie ROMET ».

 

Oferta Motocykle 125

 

Oferta Skutery 125